Læsetid 4 min
I hver eneste af Perus mange regioner findes der lokale regionale afdelinger af undervisningsministeriet. De hedder UGEL (Unidades de gestión educativa loclaes). Disse regionale afdelinger blev oprettet for 20 år siden i forbindelse med en ny national uddannelseslov i Peru.
Formålet med oprettelsen af de lokale afdelinger var at sikre, at der i implementeringen af en ny uddannelse både blevet taget hensyn til en overordnet national strategi, men også blev mulighed for – indenfor lovens rammer, at tage hensyn til og inddrage lokale behov i uddannelserne.
En af UGEL vigtige funktioner er bl.a. at deltage i gennemførelse og evaluering af lokale uddannelsesprojekter udført af uddannelses-institutioner – eller organisationer der samarbejder med interna-tionale NGO´er, for dermed at sikre, at den uddannelse der udvikles falder inde for lovens rammer. UGEL vil dermed være garant for, at lokale aktører og NGO´er ikke udvikler en uddannelse, der rent juridisk ikke har sin gang på jorden.
Det vil derfor ikke være muligt at gennemføre et uddannelsesprojekt i Peru uden et tæt samarbejde med den lokal afdeling af UGEL.
Fordele ved samarbejde med UGEL
Og faktisk giver det rigtig god mening at en lokal institution som UGEL er med som samarbejdspartner, da et sådan samarbejde både kan sikre bæredygtighed og også medvirke til en bedre implemen-tering af den uddannelse, som f.eks. et lokalt projekt udvikler.
I projektet i Peru, som CICED har i samarbejde med FORMABIAP indgår UGEL både i arbejdet med at validere og formalisere den uddannelse, der udvikles i et projekt. De står for at koordinere og indkalde de lokalt ansatte lærere til projektets pædagogiske uddannelsesaktiviteter.
Gennem aftaler med lokalsamfundene har de også ansvaret for de formelle ansættelser af nye lærere, som er uddannet indenfor for den tosprogede interkulturelle uddannelse, som projektet udvikler. Desuden indgår UGEL også i arbejdet med at præsentere og distribuere de nye læseplaner projektet udvikler, og de deltager i den løbende monitorering af alle projektets aktiviteter.
Desuden deltager ansatte i UGEL i projektets pædagogiske workshops både på FORMABIAPs lærerseminarium i Iquito og i de små landsbyer i regnskoven. På den måde bidrager projektet også til kapacitetsop-bygning af de ansatte hos UGEL. Dette samarbejde kan på længere sigt skabe udvikling lokalt og nationalt , da gode lokale erfaringer kan viderebringes til et nationalt niveau.
Udfordringer ved skift af direktør
Hvert tredje år skifter UGEL direktør, hvilket kan medføre store udfordringer for samarbejdet. Når en direktør stopper, sættes alt arbejde i UGEL på standby, indtil en ny direktør er ansat. Denne proces kan tage måneder, da stillingen som direktør for UGEL bliver slået nationalt op, og udvælgelsesprocessen er lang og bureaukratisk. I denne periode må de ansatte i UGEL ikke deltage i nogen aktiviteter, hvilket kan medføre forsinkelser i uddannelsesprojekter.
Det limbo, der opstår i perioden, fra stillingen slås op til en ny direktør indsættes, fører til at alt arbejde i UGEL går i stå. For så længe det ikke er besluttet, hvem der er direktør, må de ansatte i UGEL ikke deltage i nogen aktiviteter.
Projektet i Peru har netop været igennem en sådan periode, hvilket har medført, at planlagte aktiviteter ikke kunne gennemføres. Vigtige opgaver som monitorering af lærere og møder med skole- og forældrebestyrelser måtte udsættes. Dette har medført store forsinkelser i projektet, brud på tidsrammer og uforudsete udgifter.
I øjeblikket er Susanne Perez fra CICED på monitoreringsbesøg i projektet og en af opgaverne er bl.a. at få lavet aftaler om en forlængelse af projektet, så tidligere planlagte aktiviteter gennemføres. UGEL har fået ansat en ny direktør og vejen til et nyt samarbejde er dermed åbnet.

