Først lidt om corona i Bolivia
Som globussen viser, ligger Bolivia på den side af ækvator, hvor sommeren træder ind på vinterens plads i december-januar. Derfor er skolerne i Potosí højlandet også først nu ved at komme i gang efter sommerferien. Det er imidlertid lidt uklart, hvor meget i gang og hvor mange elever og lærere, der vil eller kan møde frem.
Bolivia er netop nu ramt af to bølger med afsæt i COVID-19. Den ene bølge bærer rekordsmitte med sig. Over 220.000 nye tilfælde i januar i år, sammenholdt med godt 820.000 smittede siden pandemiens start for knap to år siden. Med kun 45% af befolkningen vaccineret er Bolivia bagud i forhold til de fleste andre latinamerikanske lande.
Den anden bølge, som måske kun ender som et par bølgeskvulp, er protester mod vacciner, mod PCR-test og vaccinepas. Vi hører, at protesterne, som så mange andre steder rundt om i verden, er fodret af et mix af meget forskelligartede kilder. Der er sundhedsfunderet skepsis over for vacciner som sådan. Der er utilfredshed med logistik bag fordeling af vacciner. Regeringen har indført coronapas og der er utilfredshed med prisen på de tests, der skal til for få opdateret passet. Nogle grupper blandt de oprindelige folk er blandt vaccinemodstandere.
Som vores partner i Bolivia minder om, så er der tradition for vejblokader og andre fysiske obstruktioner, når grupper i landet er utilfredse. Der har været spredte blokader, men vi ved endnu ikke, hvor står indflydelse uroen kan få på skoleårets start.
Og nu til den dårlige mave og kreative unge
Mens vi venter på nyt, kan vi glæde os over, at projektet i Potosí kan fremvise resultater, der også høster anerkendelse i det bolivianske undervisningsministerium.
På en af de socio-produktive skoler i projektet har eleverne arbejdet med temaet ’rent vand’. Og da projektet samtidig er forpligtet på at fortælle om sine aktiviteter til lokalsamfund og den større omverden, så har eleverne skrevet og optaget et videoklip, som deles som virtuelt nyhedsbrev.
Projektleder Pedro Apala fortæller: “Undervisningsministeriet har bedt projektet om tilladelse til bruge videoerne, så børn i andre skoler i Bolivia også kan se dem og få inspiration til selv af udarbejde sådanne videoer. På den måde støtter vi Undervisningsministeriet, så børn fra andre oprindelige folk kan få gang i deres arbejde med virtuelle nyhedsbreve, og projektet bidrager på den måde også til, at interkulturalitet bliver omsat i praksis. Det er børnene og de unge, der selv producerer deres “avis”, og de der allerede har fået mulighed for at deltage i dette arbejde, er meget begejstrede”
Videoen taler for sig selv, så selv om man ikke kan spansk eller quechua, så kan man godt se, at eleverne bliver tørstige efter gymnastiktimen, løber op i bakkerne og slukker tørsten i et vandløb og får ondt i maven, da vandet er forurenet. Heldigvis er der en ung handlekraftig skoleinspektør, der får tilkaldt den lokale læge og sygeplejeske, og den dårlige mave giver anledning til en god snak om vigtige emner. Se videoen her