International Uddannelsesdag: modvirk hadefuld tale

Nedestående tekst er vores oversættelse af en UNESCO artikel på LinkedIn d. 24 januar 2024.

Verden kæmper med en bølge af voldelige konflikter og en foruroligende stigning i hadefuld tale, intolerance og diskrimination. Det er grunden til, at UNESCO på dette års Internationale Uddannelsesdag (24. januar) fremhæver den afgørende rolle, som uddannelse og lærere spiller i kampen mod hadefuld tale.

Lær at dekonstruere hadefuld tale

Hadefuld tale giver næring til fordomme og diskrimination og kan muliggøre og normalisere vold. Det er en trussel mod principperne om inklusion, social samhørighed, mangfoldighed og menneskerettigheder. Hadefuld tale kan påføre personlig skade og opildne til vold mod grupper. Den seneste globale eskalering, forstærket af brugen af sociale medier og forværret af nye og langvarige kriser i forskellige regioner, har alvorlige konsekvenser for sikkerheden i samfund over hele verden.

En nylig UNESCO/IPSOS-undersøgelse foretaget i 16 lande afslørede, at 67% af internetbrugerne rapporterede, at de var stødt på hadefuld tale online, og at 85% var bekymrede over virkningen og indflydelsen af desinformation på deres medborgere og betragtede det som en reel trussel, der kan destabilisere samfund.

Uddannelse giver mange muligheder for at dekonstruere og adressere de grundlæggende årsager til hadefuld tale. Den kan gøre elever i alle aldre opmærksomme på dens forskellige former og konsekvenser online og offline. Dette omfatter at udstyre eleverne med færdigheder til at genkende og reagere på had og uretfærdighed, forberede dem på at respektere værdien af mangfoldighed og menneskerettigheder og lære dem at genkende forskellen mellem hadefuld tale og ytringsfrihed. Lærerne spiller en stor rolle i denne afgørende indsats. De skal uddannes og støttes bedre for at kunne levere den rette undervisning til eleverne.

UNESCO’s generalkonference reviderede for nylig sin anbefaling om uddannelse for fred, menneskerettigheder og bæredygtig udvikling med dette mål for øje. Det er det eneste globale standardsættende instrument, der beskriver, hvordan uddannelse kan skabe varig fred og fremme menneskelig udvikling. Dette instrument vil forme uddannelsessystemer og -politikker i de næste årtier, fra love og politikker til udvikling af læseplaner, undervisningspraksis, læringsmiljøer og evalueringer.

Sådan arbejder UNESCO for at modvirke hadefuld tale

UNESCO samarbejder med mange forskellige partnere om at adressere og modvirke hadefuld tale inden for rammerne af FN’s strategi og handlingsplan om hadefuld tale, som blev lanceret af FN’s generalsekretær i 2019. UNESCO understreger til enhver tid vigtigheden af en menneskerettighedsbaseret tilgang til at tackle hadefuld tale, herunder gennem sikring af ytringsfriheden. Uddannelse er et stærkt værktøj til at bekæmpe desinformation, misinformation og hadefuld tale. UNESCO hjælper lande med at støtte lovgivere og retslige aktører, udvikle uddannelsestiltag samt politik og lovgivning, der fremmer, beskytter og opretholder internationale menneskerettigheder.

Sådan tackler UNESCO hadefuld tale på nettet

Hadefuld tale spredes med hidtil uset hastighed og rækkevidde gennem digitale værktøjer, især sociale medieplatforme. UNESCO arbejder på at bekæmpe hadefuld tale på nettet ved at udstyre eleverne med færdigheder i digitalt medborgerskab, så folk i alle aldre lærer at navigere sikkert og ansvarligt på nettet.

Medie- og informationskompetence kan styrke elevernes modstandsdygtighed over for hadefuld tale og opbygge deres evne til at genkende og imødegå mis- og desinformation, voldelige ekstremistiske narrativer og konspirationsteorier.

UNESCO går ind for øget gennemsigtighed og ansvarlighed for digitale platforme for at imødegå online desinformation og tale, der tilskynder til had og diskrimination. Dette omfatter en opfordring til sociale medievirksomheder om at rapportere om hadefuld tale, hvordan deres algoritmer kan påvirke spredningen af den, og hvilke politikker de anvender for at imødegå den.

UNESCO har udstedt et sæt af 26 principper på højt niveau for at øge gennemsigtigheden blandtinternetplatforms-virksomheder. UNESCO støtter også en fri, mangfoldig og pluralistisk mediesektor, herunder professionel selvregulering af medierne, samt udbredelse af god praksis mod hadefuld tale og uddannelse af retslige aktører og retshåndhævende myndigheder i internationale standarder for ytringsfrihed.

UNESCO-guide til politiske beslutningstagere om bekæmpelse af hadefuld tale

UNESCO og FN’s kontor for forebyggelse af folkedrab og ansvaret for at beskytte (UNOSAPG) udviklede i fællesskab den første guide til politiske beslutningstagere og lærere i 2023 for at udforske uddannelsesmæssige svar på dette fænomen og give praktiske anbefalinger til styrkelse af uddannelsessystemer. Guiden er en del af implementeringen af FN’s strategi og handlingsplan om hadefuld tale.

 

Del i dit netværk

Seneste blogindlæg

Det pokkers modersmål

- kom til debatmøde d. 6. november 2024

Kampen om retten til at bruge sit modersmål og især retten til at blive undervist på det sprog, man fra fødslen kender bedst, har århundreder på bagen. Den brutale undertrykkelse af oprindelige folks børns brug af deres modersmål i skolen, kendes fra et utal af eksempler fra koloniserede lande verden over. Men da spørgsmålet om brugen af modersmål ofte knyttes til spørgsmålet om national identitet og nationskabelse, så udfoldes kampen om brugen af modersmål i de fleste lande med etnisk og sproglig mangfoldighed.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev