Eksil-tibet

Holitisk uddannelsesprogram for tibetanere i eksil

Projekt start-slut

01.11.2025 - 31.10.2029

Budget

12.000.000 DKK

Partner

Department of Education / Central Tibetan Administration

Om Projekt

Central Tibetan Administration satser stille og roligt på at opbygge en robust uddannelsesfremtid for tibetanere i eksil — en fremtid, der fletter gammel visdom sammen med moderne læring for at sikre, at tibetanske børn og unge, uanset hvor de bor og vokser op, er rodfæstet i sprog, kultur og etik.

Gennem en strategisk blanding af traditionelle læreplaner, lærerudvikling, støtte til skoler for tibetanere rundt om i verden og etiske læringssystemer, sigter fortsættes og styrkes indsatsen for at danne og uddanne ikke kun studerende, men også undervisere og andre ’vogtere’ af tibetansk identitet.

Sådan cirka kan vi sammenfatte meningen med et nyt fireårigt samarbejde mellem CICED og det eksil-tibetanske administration i Dharamsala, Indien. Programmet  har et budget på 12 millioner kroner, der stilles til rådighed af de danske skatteborgere via en bevilling fra det danske udenrigsministerium.

Visionen: Uddannelse som kulturbevaring  
Kernen i indsatsen er at forankre tibetansk uddannelse i dets kulturelle arv og komplementere med  moderne fag.

Hvor alt tidligere samarbejde siden 2004 har fokuseret på skoler i Indien og Nepal rummer det nye program også støtte til weekend-skoler — kendt som “Tibetansk Sprog- og Kulturskoler”.  Det er skoler i lande rundt om i verden, hvor der bor mange tibetanere. Skolerne fungerer som  centre for tibetanske børn og giver dem kendskab til tibetansk sprog, historie og værdier i tillæg til det almindelige, lokale skolesystem.

Sådan virker det: En teori om forandring, baseret på handling 
Projektet hviler på en klar “hvis….. så” logik:

Hvis tidlig undervisning forankres  i kulturelt relevante læremidler, uddannede lærere og dialektiske metoder i naturfag og matematik;

Hvis tibetansk sprog og kultur fremmes aktivt gennem passende aktiviter og globale partnerskaber;

Hvis SEE Learning (Social, Emotional and Ethical Learning) udvides gennem uddannede og kompetente facilitatorer… 

Hvis sårbare tibetanske elever får målrettet økonomisk og akademisk støtte

Så vil den grundlæggende uddannelsespolitik i eksil blive implementeret effektivt — og forbedre både traditionel og moderne undervisningskvalitet.

Resultat: En generation forankret i arv og etik, der er

– Akademisk/fagligt stærke 

– Kulturelt selvsikre 

– Etisk bevidste 

– Miljømæssigt bevidste 

Det handler ikke kun om at kunne læse og regne eller om gode karakterer. Det handler om at sikre, at tibetansk identitet trives — ikke som en antikvitet, men som en levende, udviklende kraft, formet af tibetanske unge.

Nøgleantagelser: Grundlaget for succes 
Planen afhænger af flere kritiske betingelser:

Ressourcer: tilstrækkelig finansiering, personale og materiel til at udvikle og vedligeholde kulturelt forankrede læreplaner. 

Kompetente lærere, der er villige og i stand til at tilpasse sig nye undervisningsmetoder og deltage i videreuddannelse. 

Deltagelse i fællesskaber: aktiv støtte fra tibetanske familier og udlændinge-netværk. 

Globale partnerskaber: varige samarbejder med skoler og universiteter i Indien og udlandet. 

Inklusion: præcis identifikation og tidlig støtte til sårbare elever. 

Stabilitet:  politiske og sociale forhold, der tillader ubrudt undervisning.

Ifølge det eksil-tibetanske undervisningsministerium, der har været penneføre på det nye program, afspejler satsningen en universel sandhed: Uddannelse er ikke kun overførsel af viden — det er overførsel og dannelse af identitet.

I en verden, hvor kulturer er i fare for at bukke under og forsvinde, tilbyder tibetansk eksiluddannelse en vejviser for, hvordan fællesskaber kan bevare deres rødder, samtidig med at de omfavner fremtiden.

Nyheder

Sørg for ikke at gøre skade

3. december 2024 Rita Tisdall

CICED er medlem af Børnebeskyttelsesnetværket i Danmark. Med støtte fra Global Network og i tæt samarbejde med CISU har netværket udviklet vejledningen: ”How to develop a child protection and safeguarding policy for organizations” Målet er at hjælpe organisationer i Danmark...

0 kommentarer

Visioner, kritisk debat og masser af projektarbejde

9. august 2024 Johnny Baltzersen

Sommeren 2024 er en drøm for sportsentusiaster. Forhåbentlig har dem, der ikke er til hverken fodbold, cykelløb, tennis eller OL, også haft en herlig tid og gode feriedage. I dette nyhedsbrev vil vi give et overblik over, hvilke opgaver og...

0 kommentarer

Tyve år er ingen alder….

1. april 2024 Johnny Baltzersen

...for en radikal uddannelsesreform (læsetid ca. 7 min) Dansk bistand til bedre uddannelse i det eksil-tibetanske samfund er nu på vej ind i sit tyvende år. Det var tilbage i 2003-04, at Udenrigsministeriet sendte det ’gamle’ CICED til Dharamsala i...

0 kommentarer

RIGLAM – vejen til logisk tænkning

6. december 2023 Johnny Baltzersen

Riglam eller buddhistisk dialektisk metode er blevet praktiseret i tibetanske klostre i århundreder. Riglam ses som en effektiv metode til gennem argumentation og modargumentation at opnå dybere erkendelse af buddhisme. Forankret i Basic Education Policy fra 2004 ses riglam som...

0 kommentarer

Tegnestift på tibetansk– og andre nye ord

7. september 2020 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen, chair, CICED  Sprog udvikler sig som bekendt hele tiden. Ord kommer og går. Det gælder ikke mindst for det tibetanske sprog. I umindelige tider har tibetansk været rigt på filosofiske og literære begreber, og sammen med tibetansk...

0 kommentarer

Buddhistisk dialektik

9. juni 2020 Johnny Baltzersen

- og andre gode nyheder fra det eksil-tibetanske samfund i Indien  Det eksil-tibetanske samfund i Indien er som alle andre i landet også ramt af COVID-19 nedlukning. En genåbning er netop i disse dage på vej, men det er usikkert,...

0 kommentarer

Med app skal sproget bevares

6. november 2019 Johnny Baltzersen

Tibetansk sprog er udfordret - det gør de noget ved i Dharamsala  Af: Johnny Baltzersen, CICED ’Det helt overordnede formål med vores arbejde er at bevare og fremme tibetansk sprog og kultur. Vi satser på at om fem år, så...

0 kommentarer

Debatmøde om lokalt ledet udvikling

- d. 26. november 2024

Hvordan kan vi arbejde med og blive bedre til at sikre udvikling, der er forankret lokalt? Mange frivillige organisationer og NGO’er samarbejder tæt med lokale organisationer og samfund i det globale syd for at forbedre levevilkår, fremme rettigheder og meget mere.

Men at arbejde ’nedefra og op’ og have et ’deltagerorienteret’ fokus har også nogle faldgruber, som kan forhindre de gode intentioner i at blive fuldt ud realiseret.

iiINTERest og CICED inviterer til debat. Og god krydret indisk mad til at gå hjem på.

Deltagelse gratis, men tilmelding nødvendig.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev