Af: Jette Luna, vice-chair, CICED
Corona-pandemien betyder øget ulighed. Også i adgang til undervisning. I Bolivia har regeringen i august besluttet at afslutte skoleåret 2020. Regeringen kan nemlig ikke garantere alle børn og unge adgang til virtuel undervisning.
Derfor vil der være en del elever, som er udelukket for den undervisning kammerater med adgang til nettet modtager under COVID-19 karantænen. Den manglende adgang til virtuel uddannelse er især gældende for børn og unge landdistrikter
Konkret betyder årsafslutningen, at alle børn og unge i landets skoler ikke modtager undervisning i resten af dette skoleår, der i Bolivia slutter med udgangen af 2020. Til gengæld slipper alle elever i folkeskolen og ungdomsuddannelserne for de obligatoriske prøver ved skoleårets afslutning. Alle elever vil blive ”vurderet egnet” til at rykke et klassetrin op, når skolerne i Bolivia åbner igen.
Skolerne lukkede allerede i marts, og lærerne har i perioden frem til nu ihærdigt prøvet at få en virtuel undervisning op at køre. I juni besluttede regeringen at denne fjernundervisning skulle fortsætte frem til december, hvor skoleåret egentlig slutter.
Men beslutning stødte blev mødt med energiske protester fra lærere og forældreorganisationer. Hvordan skulle børn og unge fra landdistrikterne kunne bestå årets afsluttende prøver, når de ikke har adgang til nettet, og dermed har være udelukket fra undervisning siden marts?
Efter en langsom start stiger antallet af COVID-19 smittede i Bolivia. Den 1. august var der iflg. WHO registreret 75.234 smittede og 2.894 døde. I skrivende stund – fem uger senere – er tallene 119.580 smittede og 5.343 døde.