Det har taget sin tid. At komme ud over stepperne. Corona stod – og står – i vejen. Men når det så alligevel lykkes, så er glæden stor. Se dennekorte video af en sprudlende glad 5-årig dreng i en mongolsk nomadefamilie.
På årets sidste dag i 2020 fik han og familien besøg af en lærer med bøger og andet godt under armen.
Familien er med i vores projekt, der skal give femårige nomadebørn en bedre start på deres kommende skoleår. Undersøgelser har vist, at 80% af de børn, der dropper ud af skolen i løbet af de første 2-3 år, er fra nomadefamilier.
Sammenlignet med andre børn, der har nydt godt af pædagogisk stimulans i børnehaverne, og som er vant til mange andre børn og voksne omkring sig, så er nomadernes børn bagud på point, når de starter i skolen som 6-årige.
Nomadernes børn kan ikke komme i børnehave. Der er simpelthen for langt fra hjem til institution. Og hjemmet – den mongolske ger – flytter tilmed 4-6 gange om året, når familie og dyr flytter græsgange.
Med projektet Better School Start-Better School Life rykker den pædagogiske stimulans ud til familierne på steppen og deres 5-årige børn. Der er udviklet pædagogiske spil og lege, gode tips og ideer til forældre og der leveres notes- og tegneblokke m.v.
Projektet skulle have været i fuld sving i 64 landdistrikter fra september 2020, men med corona nedlukninger overalt i Mongoliet efterfulgt af den sædvanlige hårde vinter, kan vi kun nå ud til nogle få snese familier i denne ombæring.
Til gengæld vil vi så kunne bruge erfaringerne til en finjustering af indsatsen, når den forhåbentlig kan rulles ud til de mange hundrede familier og 5-årige de kommende par år.