
Kort før jul landede der 50 projektbeskrivelser i indbakken. Afsender: vores partner i Mongoliet.
Teksterne beskriver 50 små projekter, der har til formål at forbedre trivsel og læringsmiljøet for elever på internatskoler i Mongoliet. Projekterne dækker mange forskellige aktiviteter, som at oprette biblioteker og læsehjørner, undervise i traditionelle spil og håndværk, styrke det sociale samvær, modvirke mobning og finde nye måder, hvor teenagere kan snakke om følelser, kærester og alt det, der nu en gang hører med til teenagealderen. Også ude på landet i Mongoliet, hvor adgangen til sociale medier efterhånden ikke er anderledes end i en dansk by. Fordele og udfordringer følger med.
De mange projekter er en del af vores ’Better School Start-Better School Life’ projekt i Mongoliet, hvor nomadernes børn og unge må tilbringe en stor del af deres skoletid på internat/dormitories, fordi hjemmet er alt for langt fra distriktsskolen, og fordi hjemmet i øvrigt flytter sammen med dyrene fire til seks gange om året.
Hvert projekt har et fast budget på 500.000 MNT, der svarer til 1.050 kr. og involverer både elever, lærere, forældre og lokalsamfundet. Aktiviteterne er skræddersyet til de enkelte skolers behov og tager hensyn til lokale traditioner. Projekterne har klare mål og resultater, der skal opnås.
Projekttitlerne afspejler ambitioner og drømme hos elever og lærere og varierer fra videnskabelig interesse over social opmærksomhed til bemestring af mongolske traditioner:
- Vi er fremtidens matematikere
- Vi er små opfindere
- Success gennem vedholdenhed
- Håndværk med salt
- Lad os plante træer
- Udvikling gennem brætspil
- Lad os blive mestre i shagai (traditionelt spil med gede eller fåre ankelknogler)
- Min verden af følelser
- Lad os hjælpe pigerne
- Positiv energi
- Smarte børn uden telefoner
Titlerne indikerer både meget lokale og traditionelle ønsker og behov, hvor andre ligeså vel kunne være formuleret i f.eks. en dansk skole.
Positiv energi og Lad os hjælpe pigerne
er projekter, der næsten lige så godt kunne være afviklet i en skole på vores breddegradder.
‘Positiv energi’ projektet fra en skole i Arkhangai provinsen fokuserer på emner som ‘at elske sig selv’, ‘sikker dating’ , ‘sikkerhed på sociale medier’ og ‘mobning’.
Projektet så dagens lys i kølvandet på grundige samtaler med skolens teenagere i 9. og 10. klasse. Efter et af kurserne faldt følgende udtalelser fra et par af eleverne:
“Dette var et vigtigt kursus, fordi det kom ind på problemer, vi børn ikke altid kan tale med andre om, og pegede på mulige løsninger. Fx lærte vi at genkende falske online-profiler og at låse vores egne konti ordentligt. Vi lærte også at bruge en metode, hvor vi noterer vores følelser. Sidst på måneden kan vi se, om vi overvejende har positive eller negative følelser, og hvis vi mest er triste, skal vi søge hjælp tidligt hos en psykolog eller socialrådgiver. Jeg håber, at de elever, der deltog, ikke bare lytter og glemmer, men at de bruger det i hverdagen og gør det til en vane”.
T. Khishighuyan, elev i 10.b.
“Det var et rigtigt godt kursus, der ramte os børn lige dér, hvor vi har mest brug for det”. . E. ERdenejargal, elev i 10.b.
På en anden skole har elever og lærere med projektet ‘lad os hjælpe pigerne’ taget fat på de særlige udfordringer som teenagepiger og unge kvinder kan udsættes for.
Her går man åbent ombord i spørgsmål om sex og prævention, vold mod piger og vold i hjemmet. Der etableres ‘sikre samtalehjørner’ og alle de ældste elever bidrager til en video om problemerne med fokus på, hvordan de løses.
Vi har samlet et udvalg af skolernes egne fotos, som spænder fra de mere kunstneriske aktiviteter til de seriøse debatter.
Klik nedenfor. God fornøjelse.