Når nomadernes børn i Mongoliet skal i skole som seksårige er de i risiko for at være bagud på point i forhold til deres klassekammerater, der har gået 1-3 år i børnehave.
CICEDs projekt med vores mongolske partner MAPSSD forsøger at give så mange nomadebørn så meget med i rygsækken, når de flytte hjemmefra for at starte i første klasse.
Fordelt på 62 landdistrikter fra nord til syd og øst til vest i alle 20 provinser har over 4.000 nomadebørn nydt godt af indsatsen. Indtil videre er meldingen – også fra det mongolske undervisningsministerium – at ‘vores’ nomadebørn klarer sig lige så godt i skolen som deres klassekammerater. Det gjorde de ikke førhen, hvor 80% af alle børn, der droppede ud af skolen i første til anden klasse kom fra nomadefamilier.
Mongoliet er som bekendt en kæmpestort land, mere end 40 gange Danmarks størrelse, og de lokale vilkår for at støtte nomadernes femårige børn med skoleforberedelse er selvsagt meget forskellige.
Derfor praktiserer vi også ‘lokalt ledet udvikling’, når det handler om måden, hvorpå støtten til nomadernes børn praktiseres. Projektet stiller materialer og vejledning til rådighed. Resten er op til lokale aktører og ansvarlige.
Denne ‘lokalt ledet udvikling’ kommer godt til udtryk i den anden fotosløjfe om arbejdet med nomadernes femårige førskolebørn.
Fotosløjfen kan ses her – god fornøjelse.
Læs mere om debatarrangementet d. 26. november her.