Et af de vigtigste temaer i uddannelsesprojektet i Peru er uddannelse af nye lærere. Uden veluddannede lærere vil det ikke være muligt at sikre børnene i regnskoven en undervisning, der gør børnene til aktive medspillere i udvikling af regnskoven og samtidig giver dem gode faglige og sproglige kompetencer på deres modersmål og spansk.
Tidligere havde skolerne udelukkende spansktalende lærere, som ikke kendte børnenes sprog, og som intet kendte til børnenes liv i regnskoven. Desuden var disse lærere sjældent interesserede i at forblive i regnskovens skoler, og efter et år rejste de til fordel for en skole i et byområde.
For børnene i regnskovens skoler førte dette til mange lærerskift eller perioder helt uden lærer. Resultatet var, at mange børn forlod skolen, før de havde afsluttet de obligatoriske seks år i grundskolen. Alt for få unge fik ikke mulighed for at afslutte en gymnasial uddannelse, og var dermed udelukkede for videre uddannelse.
Behovet for veluddannede lærere, der både taler børnenes sprog og også har indgående kendskab til den lokale kontekst er derfor meget stort.
Projektet skal uddanne 127 lærere, som er nøje udvalgt. De nye lærere skal både kunne undervise og deltage i miljøprojekter, der styrker lokalsamfundene. Uddannelsen er dyr, så det er vigtigt at vælge kandidater, der både taler de lokale sprog og har et ægte ønske om at arbejde i regnskoven.
Interessen har været stor, da mange unge fra regnskoven er miljøbevidste og ønsker at forbedre de vilkår, de selv voksede op med.
Lærerstuderende i fokus
De lærerstuderende tilbringer en del af deres uddannelse i praktik i landsbyernes skoler, hvor de underviser under vejledning af pædagogiske koordinatorer fra lærerseminariet FORMABIAP.
Undervisningen omhandler traditionelle fagområder så som læsning, skrivning og matematik, hvor der primært undervises på børnenes modersmål kicha, kukama og shawi. Derudover lærer eleverne om små produktive miljøprojekter som fiskedamme, træplantning og køkkenhaver.
Når de lærerstuderende er på skolebænken, foregår det på lærerseminariet i Zungarococha, tæt ved regnskovens største by Iquitos. Seminariet ligger dagsrejser fra de landsbyer, projektet udvikles i og rejsen dertil foregår via Amazonas utallige floder.
Lærerseminariet er bygget op som en miniature af en landsby i regnskoven og indeholder både boliger til de studerende og klasseværelser.
Seminariet er omringet af et stort landområde, der gør det muligt for de studerende at udvikle og afprøve alle de forskellige produktive projekter, som de på egen hånd skal være med til at implementere, når de er i praktik.
FORMABIAP er det eneste sted i Amazonas, hvor man kan tage en tosproget, interkulturel miljøuddannelse. Behovet for lærere med disse kompetencer er enormt, og alle dimittender er garanteret job. Uddannelsen forpligter.
De skal ikke blot undervise – de skal også være drivkraften bag en nødvendig fornyelse i en region, der i den grad skriger på udvikling.
![](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-6-1024x683.jpg)
![En studerende fra det indfødte Shawi-folk anvender relevante undervisningsmaterialer, der er fremstillet med ressourcer fra området, for at fremme læring. Dette er en del af deres præ-professionelle praktik i den decentrale fase af læreruddannelsen (FID).](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-1-1024x683.jpg)
![Arlita Mendoza, en studerende fra Kukama Kukamiria-folket, gennemfører formativ evaluering med sine elever for at indsamle relevant information om deres læring. Målet er at træffe beslutninger, der forbedrer læringen for børnene i lokalsamfundet.](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-4-1024x683.jpg)
![Studerende fra FID arbejder sammen med deres forældre på projekter om biodiversitetsopdræt. Den studerende Step Ricopa og hans mor modtager teknisk rådgivning fra vores specialist.](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-3-1024x698.jpg)
![Fremtidig tosproget interkulturel lærer (EIB) fra Shawi-folket udfører sine præ-professionelle praktikophold på en demonstrativ måde ved at bruge ressourcerne fra det omgivende miljø.](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-7-1024x666.jpg)
![Generel arbejdsdag i det pædagogiske fællesskab Zungarococha (CEZ), hvor unge fra Shawi-, Kichwa-, Kukama Kukamiria-, Achuar- og Quechua-folkeslagene, støttet af Formabiap, deltager i aktiviteter som rengøring af grønne områder, vedligeholdelse af fiskeopdræt, beskæring af træer og planter samt andre opgaver.](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-5-1024x682.jpg)
![Workshop om podning af planter, tilbudt af vores partnere som en del af styrkelsen af læreruddannelsen og det miljømæssige fokus.](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-8-1024x683.jpg)
![Shawi-studerende fra læreruddannelsen (FID) arbejder på det integrerende projekt som en del af deres uddannelse til at blive fremtidige tosprogede interkulturelle lærere (EIB).](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-9-1024x700.jpg)
![Præsentation af undervisningsmaterialer udarbejdet af studerende fra læreruddannelsen (FID) for at lette læringsprocesserne for børn i lokalsamfundene.](https://ciced.dk/wp-content/uploads/2024/12/foto-10.jpg)