Eksil-tibet

Dansk støtte til uddannelse for tibetanere i eksil – fase 5

Projekt start-slut

1.09.2021-31.08.2025

Budget

10.000.000 DKK

Partner

Central Tibetan Administration / Department of Education, Dharamsala, India

Om Projekt

Siden 1992 har Danmark støttet det tibetanske samfund i eksil i Indien. 

Det overordnede formål med støtten er at bidrage til bevarelse af den tibetanske kultur og demokratiseringen af det tibetanske samfund i eksil.

Siden 2006 er dansk bistand designet til at støtte den centrale tibetanske eksilforvaltning (CTA) og dens Uddannelsesdepartement (DoE) til gennemførelse af grunduddannelsespolitikken (BEP), der sigter mod at ”udvikle et uddannelsessystem, der har tibetansk traditionel uddannelse som kernen, og moderne uddannelse som dens væsentlige samarbejdspartner ”.

Det nuværende projekt fokuserer på den grundlæggende ret til uddannelse for alle tibetanere og bevarelse af den tibetansk kultur og uddannelsesarv og det tibetanske sprog.

Projektet understøtter implementeringen af BEP på alle skoler under CTA / DoE og konsoliderer den kapacitet, der kræves for at sikre bæredygtighed og den fortsatte udvikling af uddannelseskvalitet i skoler for tibetanere i eksilsamfundet.

Fokus på forbedret læreruddannelse, fortsat pensumudvikling, udvikling af undervisnings- og læringsmateriale og forbedret skoleinfrastruktur inklusive fysiske forbedringer og levering af IT-udstyr.

Et hovedfokus er også at fortsætte publikations- og terminologistandardiseringsprogrammet for at sikre, at det standardiserede tibetanske sprog bruges af lærere og studerende.

Endelig vil fokus være på at støtte, at flere studerende fortsætter med sekundær uddannelse inden for erhvervsuddannelse.

Projektet er i tråd med Danmarks nye strategi “Verden 2030”, og det vedrører især FN’s bæredygtige udviklingsmål nr. 4 Kvalitetsuddannelse og nr. 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner.

Nyheder

Tyve år er ingen alder….

1. april 2024 Johnny Baltzersen

...for en radikal uddannelsesreform (læsetid ca. 7 min) Dansk bistand til bedre uddannelse i det eksil-tibetanske samfund er nu på vej ind i sit tyvende år. Det var tilbage i 2003-04, at Udenrigsministeriet sendte det ’gamle’ CICED til Dharamsala i...

0 kommentarer

RIGLAM – vejen til logisk tænkning

6. december 2023 Johnny Baltzersen

Riglam eller buddhistisk dialektisk metode er blevet praktiseret i tibetanske klostre i århundreder. Riglam ses som en effektiv metode til gennem argumentation og modargumentation at opnå dybere erkendelse af buddhisme. Forankret i Basic Education Policy fra 2004 ses riglam som...

0 kommentarer

Tegnestift på tibetansk– og andre nye ord

7. september 2020 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen, chair, CICED  Sprog udvikler sig som bekendt hele tiden. Ord kommer og går. Det gælder ikke mindst for det tibetanske sprog. I umindelige tider har tibetansk været rigt på filosofiske og literære begreber, og sammen med tibetansk...

0 kommentarer

Buddhistisk dialektik

9. juni 2020 Johnny Baltzersen

- og andre gode nyheder fra det eksil-tibetanske samfund i Indien  Det eksil-tibetanske samfund i Indien er som alle andre i landet også ramt af COVID-19 nedlukning. En genåbning er netop i disse dage på vej, men det er usikkert,...

0 kommentarer

Med app skal sproget bevares

6. november 2019 Johnny Baltzersen

Tibetansk sprog er udfordret - det gør de noget ved i Dharamsala  Af: Johnny Baltzersen, CICED ’Det helt overordnede formål med vores arbejde er at bevare og fremme tibetansk sprog og kultur. Vi satser på at om fem år, så...

0 kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev