Læsetid: 5 min
I løbet af den sidste måned er alle sundhedsplejersker og frivillige jordemødre blevet undervist i, hvordan de kan støtte kvinder, der er afhængige af alkohol.
Under »SEE it«-dataindsamlingen, som vores partner Just Nepal Foundation gennemførte for tre år siden, blev tre bebyggelser i Helambu registreret som højrisikoområder for børn født med føtal alkoholspektrumsforstyrrelse*)
For at forebygge føtalt alkoholspektrumsyndrom bør en kvinde undgå alkohol i den fødedygtige alder. Det skyldes, at når en kvinde i Helambu bliver gravid, ved hun det normalt ikke de første par måneder. Der er ingen supermarkeder, hvor man kan købe billige graviditetstests….
Føtalt alkoholspektrumforstyrrelse opstår inden for de første måneder af graviditeten. Det første trimester er det mest afgørende for barnets udvikling. I denne periode udvikles barnets kropsstruktur og organsystemer.
Der findes ingen kur eller specifik behandling for føtalt alkoholsyndrom. De fysiske defekter og mentale mangler (de er ofte skjulte; mange børn ser normale ud, men har indlæringsvanskeligheder). Tidlig indsats kan hjælpe med at reducere nogle af virkningerne af føtalt alkoholsyndrom og kan forhindre nogle sekundære handicap.
I øjeblikket kører der en Stop med at drikke – din baby kan ikke lide det! kampagne i hele Helambu.
Traditionelt drikker den etniske gruppe Tamang Chhaang (øl) til morgenmad for at holde sig varm. Børn får ofte chhaang blandet med deres morgenmadsprodukter fra en meget tidlig alder.
I sidste uge begyndte en forumteatergruppe at gå fra landsby til landsby for at sætte fokus på farerne ved alkohol. Gruppen bruger teater til at opnå social forandring. De opfordrede publikum til at interagere og udforskede forskellige muligheder for at håndtere alkoholproblemet.
Den danske prisbelønnede kunstner Jan Oksbøl Callesen gav to tegninger til kampagnen. Den ene blev brugt som plakat, den anden blev brugt som postkort med enkle oplysninger om, hvor man kan få støtte.
Plakaten, der er helt anderledes end de sædvanlige sort-hvide, som man finder rundt omkring i landsbyerne, vakte nysgerrighed …. Den gør sit arbejde godt!
Der er etableret strukturer og retningslinjer i Helambu, som støtter og bruger den viden, som CPFT’erne har indsamlet. Strukturerne og retningslinjerne omfatter oprettelsen af et børnerettighedsudvalg på kommunalt niveau og udviklingen af en Helambu-børnerettighedspolitik.
Child Protection Focal Teachers vil handle inden for disse strukturer og regler for at forebygge og reagere på omsorgssvigt af børn. Deres rolle er at beskytte børn mod farer og forhindre alvorlige overgreb. [1]
[1]
Nogle uddybende kommentarer:
Omsorgssvigt kan opstå, fordi forældre mangler viden, er sårbare eller står i svære situationer. For eksempel kan en mor, hvis mand arbejder i udlandet, stå alene med tre børn uden penge. Det kan presse hende så meget, at hun ikke kan tage sig af børnene på en god måde. Det er ikke ulovligt, men det går hårdt ud over børnene og kan give dem problemer senere i livet.
Nogle situationer, der ligner misbrug, skyldes måske ren uvidenhed. En mor, der lader sit handicappede barn bo sammen med køerne, gør det måske, fordi hun aldrig har lært, at det er forkert. Hun kan være dybt religiøs, men uden støtte eller information til at forstå, hvorfor det skader barnet. Hvis hun derimod ved, at det er forkert, så er det et alvorligt overgreb.
Forebyggelse af alvorlige overgreb betyder at gribe ind, før problemerne vokser sig store. Misbrug starter sjældent pludseligt. Det kan begynde med økonomiske vanskeligheder eller problemer i parforholdet, hvor en forælder måske begynder at drikke. Med tiden kan det udvikle sig til vold, også mod børnene.
Ofte viser barnet tegn på mistrivsel længe før det bliver alvorligt. Det kan have svært ved at koncentrere sig, se trist ud, ikke lave lektier og generelt virke ulykkeligt. Her kan læreren eller andre voksne gøre en forskel. Ved at tale med barnet og om nødvendigt kontakte forældrene, kan man forhindre, at situationen eskalerer.
Forebyggelse handler også om at være forberedt på nødsituationer, som jordskælv eller oversvømmelser. Hvis lærere og elever ved, hvad de skal gøre, kan de bedre beskytte børnene. De ved, hvor de skal samles, og hvem der skal hjælpe de børn, der har særlige behov. Forældrene ved også, hvor de kan finde deres børn.
I Helambu har kommunen udpeget sikre steder for hver skole. En børnebeskyttelses-lærer kender alle detaljer og skal dele viden med lærere, elever og forældre. Der skal øves jævnligt, og det skal dokumenteres, så alle ved, hvad de skal gøre, hvis der opstår en farlig situation.