Utrættelige Ryparken Lille Skole

Læsetid: 2 min.

Nogle få dage før efterårsferien i dette skoleår, var CICED endnu en gang inviteret til Ryparken Lille Skole for at fortælle om Mongoliet og Children’s Ger.

Det er en pragtfuld tradition, der tog sin begyndelse på Skolernes Motionsdag i 2011, hvor elever og lærere for første gang spurtede penge ind til Children’s Ger i Mongoliet.

Modellen er simpel, sund og solidarisk. Lærerne arrangerer, eleverne løber, forældre og andet godtfolk betaler efter hvor langt de kære børn løber, og børnene på Children’s Ger kan få vintertøj, nye skolebøger, mad på skolen eller hvad der nu er mest brug for.

Igen i år var det vintertøj, der stod øverst på ønskesedlen, og de indspurtede 9900 kroner var et meget kærkomment bidrag til, at de i alt 48 børn – 30 børn på skolen og 18 deres søskende – kan holde varmen, også når temperaturen sniger sig ned omkring minus 20 til minus 30 grader.

Vi bringer en håndfuld fotos, som viser et par eksempler på uddeling af vintertøj på Children’s Ger. Der er også et ’klip’ fra de to læreres – Saraa og Tunga – indkøbstur. Saraa og Tungaa tager mål af store og små, og så går jagten efter de bedste tilbud.

Pengene skal strække langt, og det er ikke hvert år, at både overkrop og fødder kan blive klædt på til vinteren. Men 2023 er et godt år.

Endnu engang, tusind tak til elever, lærere og forældre på Ryparken Lille Skole.

Del i dit netværk

Debatmøde om lokalt ledet udvikling

- d. 26. november 2024

Hvordan kan vi arbejde med og blive bedre til at sikre udvikling, der er forankret lokalt? Mange frivillige organisationer og NGO’er samarbejder tæt med lokale organisationer og samfund i det globale syd for at forbedre levevilkår, fremme rettigheder og meget mere.

Men at arbejde ’nedefra og op’ og have et ’deltagerorienteret’ fokus har også nogle faldgruber, som kan forhindre de gode intentioner i at blive fuldt ud realiseret.

iiINTERest og CICED inviterer til debat. Og god krydret indisk mad til at gå hjem på.

Deltagelse gratis, men tilmelding nødvendig.