Oprindelige folk og uddannelse

Af: Jette Luna og Johnny Baltzersen, CICED

Arbejdet med at udvikle et nyt uddannelsesprojekt i Chuquisaca og Potosí i højlandet i Bolivia er I fuld gang. Den nye samarbejdspartner AAE; Acción Andina de Educación har gennem januar og februar fået forhandlet de første aftaler på plads med de lokale uddannelsesautoriteter. 

I disse forhandlinger har også repræsentanter fra de oprindelige folks organisationer indgået, for uden deres samarbejde og støtte vil det ikke være muligt at få et lokalt ejerskab til projektet. Der er altså givet grønt lys for, at projektet kan udvikles og den videre udvikling af projektforslaget vil foregå i tæt samarbejde med disse organisationer.
Målgruppen for projektet er børn og unge i i alt seks landsbyer.

Det overordnede formål er at skabe en bedre uddannelse for børn og unge i områderne og det vil ske gennem en pædagogisk udvikling af de lokale landsby skoler og udvikling af lokale landbrugsproduktionsskoler for unge mænd og kvinder, hvor der både vil være fokus på udvikling af pædagogik og udvikling af nye produktive projekter indenfor landbrug.

AAE har været på de første besøg i landsbyerne og melder tilbage om stor lokal opbakning fra både forældre, lærere og især de unge. Repræsentanter fra unge vil aktivt indgå i det videre arbejde med at udvikle projektforslaget.

Del i dit netværk

Seneste blogindlæg

Debatmøde om lokalt ledet udvikling

- d. 26. november 2024

Hvordan kan vi arbejde med og blive bedre til at sikre udvikling, der er forankret lokalt? Mange frivillige organisationer og NGO’er samarbejder tæt med lokale organisationer og samfund i det globale syd for at forbedre levevilkår, fremme rettigheder og meget mere.

Men at arbejde ’nedefra og op’ og have et ’deltagerorienteret’ fokus har også nogle faldgruber, som kan forhindre de gode intentioner i at blive fuldt ud realiseret.

iiINTERest og CICED inviterer til debat. Og god krydret indisk mad til at gå hjem på.

Deltagelse gratis, men tilmelding nødvendig.