Siden 1992 har Danmark støttet det tibetanske samfund i eksil i Indien.
Det overordnede formål med støtten er at bidrage til bevarelse af den tibetanske kultur og demokratiseringen af det tibetanske samfund i eksil.
Siden 2006 er dansk bistand designet til at støtte den centrale tibetanske eksilforvaltning (CTA) og dens Uddannelsesdepartement (DoE) til gennemførelse af grunduddannelsespolitikken (BEP), der sigter mod at ”udvikle et uddannelsessystem, der har tibetansk traditionel uddannelse som kernen, og moderne uddannelse som dens væsentlige samarbejdspartner ”.
Det nuværende projekt fokuserer på den grundlæggende ret til uddannelse for alle tibetanere og bevarelse af den tibetansk kultur og uddannelsesarv og det tibetanske sprog.
Projektet understøtter implementeringen af BEP på alle skoler under CTA / DoE og konsoliderer den kapacitet, der kræves for at sikre bæredygtighed og den fortsatte udvikling af uddannelseskvalitet i skoler for tibetanere i eksilsamfundet.
Fokus på forbedret læreruddannelse, fortsat pensumudvikling, udvikling af undervisnings- og læringsmateriale og forbedret skoleinfrastruktur inklusive fysiske forbedringer og levering af IT-udstyr.
Et hovedfokus er også at fortsætte publikations- og terminologistandardiseringsprogrammet for at sikre, at det standardiserede tibetanske sprog bruges af lærere og studerende.
Endelig vil fokus være på at støtte, at flere studerende fortsætter med sekundær uddannelse inden for erhvervsuddannelse.
Projektet er i tråd med Danmarks nye strategi “Verden 2030”, og det vedrører især FN’s bæredygtige udviklingsmål nr. 4 Kvalitetsuddannelse og nr. 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner.