Bolivia

Kvalitetsuddannelse for fattige børn og unge i Potosi-regionen

Projekt start-slut

01.01.2020-31.12.2022

Budget

2.750.000 DKK

Om Projekt

Projektet sigter mod at give børn og unge sproglige, kulturelle og erhvervsmæssige kompetencer, der sætter dem i stand til at bryde ud af fattigdom og deltage i det sociale liv som aktive og ligeværdige borgere i Bolivia. 

Projektets primære målgruppe er børn og unge fra det oprindelige quechua-folk, bosiddende i landsbyer i fire kommuner i Potosí-regionen, som er en af de fattigste regioner i det bolivianske højland.

Tre hovedindsatser skal bane vejen til at nå i mål med projektets målsætning: (1) kvalitetsud-dannelse; (2) socio-produktive landbrugsprojekter og (3) initiativer til at holde de unge i uddannelsesforløb.

Det tosprogede intra- og interkulturelle uddannelsesprogram, der skal udvikles af projektet, inkluderer førskoleundervisning og grundskoleuddannelse for børn i alderen 4 til 12 år samt mellemskole- og gymnasial uddannelse for piger og drenge i alderen 13 til 18 år.

Uddannelsesprogrammet sigter mod at give børn og unge sprogfærdigheder i quechua og spansk og give dem de nødvendige intra- og interkulturelle kompetencer.

Desuden vil projektet udvikle socio-produktive agro-projekter, der støtter børn, unge og deres familier til at opnå bæredygtige levevis.

Udvikling af socio-produktive projekter er en vigtig del af Bolivias uddannelseslov L070, og det sigter mod at gøre uddannelse mere kontekstuel og af-akademisere læseplaner til fordel for flere erhvervsfærdigheder, der er relevante for håndværk og landbrug.

Derudover er de socio-produktive projekter beregnet til at forbedre levevilkår og mindske fattigdom blandt deltagerne og således modvirke ungdomsmigration til bycentrene.

Klimaforandringer i regionen kræver indførelse af nye afgrøder og / eller innovative dyrkningsmetoder og landbrugsinnovation vil være kernen i landbrugets socio-produktive projekter.

Uddannelsesprogrammer for de unge vil omfatte erhvervsvejledning og undervisning i rettigheder med særligt fokus på, hvordan pigers rettigheder respekteres korrekt.

I samarbejde med ungdommen og lokalsamfundene sigter projektet at drive indkvarteringsfaciliteter i de større landsbyer for at give unge, især piger, fra de mindre landsbyer muligheder for at gå i gymnasiet.

Nyheder

Dårlig mave og virtuelle nyhedsbreve

3. februar 2022 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen Først lidt om corona i Bolivia  Som globussen viser, ligger Bolivia på den side af ækvator, hvor sommeren træder ind på vinterens plads i december-januar. Derfor er skolerne i Potosí højlandet også først nu ved at komme...

0 kommentarer

Nye muligheder – også for forældre

13. december 2021 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen   Med blot 38% af befolkningen fuldt vaccineret mod COVID-19, så er der lang vej igen i Bolivia. Men der er dog lidt håb om bedre tider forude. Eller der var, indtil omikron varianten dukkede op i horisonten....

0 kommentarer

Det går den rigtige vej

24. september 2021 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen  I Danmark glæder vi os over, at alle corona-restriktioner er sat på pause. Af og til hører vi også om corona-tilstanden i lande tæt på os, men danske medier rapporterer ikke meget om, hvordan COVID-19 udfolder sig...

0 kommentarer

Udsigter fra en skolehave

13. april 2021 Johnny Baltzersen

Af Jette Luna og Johnny Baltzersen, CICED, info@ciced.dk   En skolehave klinger sådan af frugt og grønt, frisk luft og jord under neglene. Den er et sundt læringsrum og en herlig udendørs dimension på skoledagen. Men i Potosí i 4000 meters...

0 kommentarer

Fælles visioner skaber håb i Potosí

20. marts 2021 Johnny Baltzersen

Af: Pedro Apala, direktør, Acción Andina de Educación AAE  Bolivia har som en pluri-national stat gennem mere end et årti har haft en god økonomisk, social og kulturel udvikling. Bolivia befinder sig endnu ikke helt på niveau med i-landene, men...

0 kommentarer

Præsten velsigner – skål i cola

20. november 2020 Johnny Baltzersen

Projektbil i Bolivia indvies efter forskriften. Når bilen er fremme hos de oprindelige folk i Potosí, så venter der mere velsignelse, medens præsten byttes ud med lokale vise mænd og kvinder.   Vi havde ellers ikke planlagt en projektbil, men vejene...

0 kommentarer

Skoler lukker i Bolivia

7. september 2020 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna, vice-chair, CICED  Corona-pandemien betyder øget ulighed. Også i adgang til undervisning. I Bolivia har regeringen i august besluttet at afslutte skoleåret 2020. Regeringen kan nemlig ikke garantere alle børn og unge adgang til virtuel undervisning. Derfor vil...

0 kommentarer

Nedlukning ingen hindring

18. maj 2020 Johnny Baltzersen

Efteruddannelse af lærere i Potosí, Bolivia i coronaens skygge  Af Jette Luna, CICED, vice-chair Som i de fleste lande verden over ligger alle uddannelsesinstitutioner i Bolivia også øde hen. Alle skoler er lukkede, lærerne er sendt hjem, og de sidste...

0 kommentarer

UDVIKLINGSPROJEKTER I CORONAENS TID

3. april 2020 Johnny Baltzersen

Et overblik over generelle udfordringer og hvordan det går med CICED, vores partnere og projekter. Af: Johnny Baltzersen, CICED, chair  Mens alle overskrifter i ugevis har handlet om coronavirus i vores egen forhave, så er der nu også fokus på...

0 kommentarer

En ekstra køjeseng, tak!

22. marts 2020 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna & Johnny Baltzersen, CICED  Det er ikke hver dag, at et projekts relevans kan måles i behovet for køjesenge. Men sådan er det i Potosí i det bolivianske højland, hvor CICEDs projekt med Acción Andina de Educación/AAE...

0 kommentarer

Potosí projekt i gang

2. februar 2020 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna, vice-chair, CICED Projektet i Bolivia er nu for alvor skudt i gang.  Sidste weekend inviterede projektet medlemmer fra den lokale afdeling af undervisningsministeriet i Potosi, samt repræsentanter fra skolemyndighederne i de fire kommuner, hvor projektet arbejder, herunder...

0 kommentarer

Ude er nødvendigt, men hjemme burde være bedst

17. december 2019 Johnny Baltzersen

Af Jette Luna, CICED vice-chair og ansvarlig for projekter i Latinamerika  Den 1. januar 2020 starter CICEDs nye projekt i Bolivia: ’Kvalitetsuddannelse til børn og unge i fattige landsbyer i højlandet i Bolivia’. Projektet satser på at vise, at lykken...

0 kommentarer

Oprindelige folk og uddannelse

11. marts 2019 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna og Johnny Baltzersen, CICED Arbejdet med at udvikle et nyt uddannelsesprojekt i Chuquisaca og Potosí i højlandet i Bolivia er I fuld gang. Den nye samarbejdspartner AAE; Acción Andina de Educación har gennem januar og februar fået...

0 kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev