Bolivia

Kvalitetsuddannelse for fattige børn og unge i Potosi-regionen

Projekt start-slut

01.01.2020-31.12.2022

Budget

2.750.000 DKK

Om Projekt

Projektet sigter mod at give børn og unge sproglige, kulturelle og erhvervsmæssige kompetencer, der sætter dem i stand til at bryde ud af fattigdom og deltage i det sociale liv som aktive og ligeværdige borgere i Bolivia. 

Projektets primære målgruppe er børn og unge fra det oprindelige quechua-folk, bosiddende i landsbyer i fire kommuner i Potosí-regionen, som er en af de fattigste regioner i det bolivianske højland.

Tre hovedindsatser skal bane vejen til at nå i mål med projektets målsætning: (1) kvalitetsud-dannelse; (2) socio-produktive landbrugsprojekter og (3) initiativer til at holde de unge i uddannelsesforløb.

Det tosprogede intra- og interkulturelle uddannelsesprogram, der skal udvikles af projektet, inkluderer førskoleundervisning og grundskoleuddannelse for børn i alderen 4 til 12 år samt mellemskole- og gymnasial uddannelse for piger og drenge i alderen 13 til 18 år.

Uddannelsesprogrammet sigter mod at give børn og unge sprogfærdigheder i quechua og spansk og give dem de nødvendige intra- og interkulturelle kompetencer.

Desuden vil projektet udvikle socio-produktive agro-projekter, der støtter børn, unge og deres familier til at opnå bæredygtige levevis.

Udvikling af socio-produktive projekter er en vigtig del af Bolivias uddannelseslov L070, og det sigter mod at gøre uddannelse mere kontekstuel og af-akademisere læseplaner til fordel for flere erhvervsfærdigheder, der er relevante for håndværk og landbrug.

Derudover er de socio-produktive projekter beregnet til at forbedre levevilkår og mindske fattigdom blandt deltagerne og således modvirke ungdomsmigration til bycentrene.

Klimaforandringer i regionen kræver indførelse af nye afgrøder og / eller innovative dyrkningsmetoder og landbrugsinnovation vil være kernen i landbrugets socio-produktive projekter.

Uddannelsesprogrammer for de unge vil omfatte erhvervsvejledning og undervisning i rettigheder med særligt fokus på, hvordan pigers rettigheder respekteres korrekt.

I samarbejde med ungdommen og lokalsamfundene sigter projektet at drive indkvarteringsfaciliteter i de større landsbyer for at give unge, især piger, fra de mindre landsbyer muligheder for at gå i gymnasiet.

Nyheder

CICED støtter ‘internationalt årti for oprindelige folks sprog’

23. oktober 2024 Johnny Baltzersen

Under overskriften ’Det pokkers modersmål’ har CICED annonceret et debatmøde om kampen om retten til at tale sit eget sprog. Mødet afholdes d. 6. november, deltagelse er gratis, men tilmelding nødvendig.  Se mere her, hvor du også kan tilmelde dig. I...

0 kommentarer

Mindeord LUCY TRAPNELL

8. oktober 2024 CICED BESTYRELSE

Det er med stor sorg for CICED at meddele at Lucy Trapnell – en af de største forkæmpere og også mest vidende personer indenfor udvikling af tosproget interkulturel undervisning for de oprindelige folk, tidligt mandag morgen gik bort.Lucy Trapnell har...

0 kommentarer

Dårlig mave og virtuelle nyhedsbreve

3. februar 2022 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen Først lidt om corona i Bolivia  Som globussen viser, ligger Bolivia på den side af ækvator, hvor sommeren træder ind på vinterens plads i december-januar. Derfor er skolerne i Potosí højlandet også først nu ved at komme...

0 kommentarer

Nye muligheder – også for forældre

13. december 2021 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen   Med blot 38% af befolkningen fuldt vaccineret mod COVID-19, så er der lang vej igen i Bolivia. Men der er dog lidt håb om bedre tider forude. Eller der var, indtil omikron varianten dukkede op i horisonten....

0 kommentarer

Det går den rigtige vej

24. september 2021 Johnny Baltzersen

Af: Johnny Baltzersen  I Danmark glæder vi os over, at alle corona-restriktioner er sat på pause. Af og til hører vi også om corona-tilstanden i lande tæt på os, men danske medier rapporterer ikke meget om, hvordan COVID-19 udfolder sig...

0 kommentarer

Udsigter fra en skolehave

13. april 2021 Johnny Baltzersen

Af Jette Luna og Johnny Baltzersen, CICED, info@ciced.dk   En skolehave klinger sådan af frugt og grønt, frisk luft og jord under neglene. Den er et sundt læringsrum og en herlig udendørs dimension på skoledagen. Men i Potosí i 4000 meters...

0 kommentarer

Fælles visioner skaber håb i Potosí

20. marts 2021 Johnny Baltzersen

Af: Pedro Apala, direktør, Acción Andina de Educación AAE  Bolivia har som en pluri-national stat gennem mere end et årti har haft en god økonomisk, social og kulturel udvikling. Bolivia befinder sig endnu ikke helt på niveau med i-landene, men...

0 kommentarer

Præsten velsigner – skål i cola

20. november 2020 Johnny Baltzersen

Projektbil i Bolivia indvies efter forskriften. Når bilen er fremme hos de oprindelige folk i Potosí, så venter der mere velsignelse, medens præsten byttes ud med lokale vise mænd og kvinder.   Vi havde ellers ikke planlagt en projektbil, men vejene...

0 kommentarer

Skoler lukker i Bolivia

7. september 2020 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna, vice-chair, CICED  Corona-pandemien betyder øget ulighed. Også i adgang til undervisning. I Bolivia har regeringen i august besluttet at afslutte skoleåret 2020. Regeringen kan nemlig ikke garantere alle børn og unge adgang til virtuel undervisning. Derfor vil...

0 kommentarer

Nedlukning ingen hindring

18. maj 2020 Johnny Baltzersen

Efteruddannelse af lærere i Potosí, Bolivia i coronaens skygge  Af Jette Luna, CICED, vice-chair Som i de fleste lande verden over ligger alle uddannelsesinstitutioner i Bolivia også øde hen. Alle skoler er lukkede, lærerne er sendt hjem, og de sidste...

0 kommentarer

UDVIKLINGSPROJEKTER I CORONAENS TID

3. april 2020 Johnny Baltzersen

Et overblik over generelle udfordringer og hvordan det går med CICED, vores partnere og projekter. Af: Johnny Baltzersen, CICED, chair  Mens alle overskrifter i ugevis har handlet om coronavirus i vores egen forhave, så er der nu også fokus på...

0 kommentarer

En ekstra køjeseng, tak!

22. marts 2020 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna & Johnny Baltzersen, CICED  Det er ikke hver dag, at et projekts relevans kan måles i behovet for køjesenge. Men sådan er det i Potosí i det bolivianske højland, hvor CICEDs projekt med Acción Andina de Educación/AAE...

0 kommentarer

Potosí projekt i gang

2. februar 2020 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna, vice-chair, CICED Projektet i Bolivia er nu for alvor skudt i gang.  Sidste weekend inviterede projektet medlemmer fra den lokale afdeling af undervisningsministeriet i Potosi, samt repræsentanter fra skolemyndighederne i de fire kommuner, hvor projektet arbejder, herunder...

0 kommentarer

Ude er nødvendigt, men hjemme burde være bedst

17. december 2019 Johnny Baltzersen

Af Jette Luna, CICED vice-chair og ansvarlig for projekter i Latinamerika  Den 1. januar 2020 starter CICEDs nye projekt i Bolivia: ’Kvalitetsuddannelse til børn og unge i fattige landsbyer i højlandet i Bolivia’. Projektet satser på at vise, at lykken...

0 kommentarer

Oprindelige folk og uddannelse

11. marts 2019 Johnny Baltzersen

Af: Jette Luna og Johnny Baltzersen, CICED Arbejdet med at udvikle et nyt uddannelsesprojekt i Chuquisaca og Potosí i højlandet i Bolivia er I fuld gang. Den nye samarbejdspartner AAE; Acción Andina de Educación har gennem januar og februar fået...

0 kommentarer

Debatmøde om lokalt ledet udvikling

- d. 26. november 2024

Hvordan kan vi arbejde med og blive bedre til at sikre udvikling, der er forankret lokalt? Mange frivillige organisationer og NGO’er samarbejder tæt med lokale organisationer og samfund i det globale syd for at forbedre levevilkår, fremme rettigheder og meget mere.

Men at arbejde ’nedefra og op’ og have et ’deltagerorienteret’ fokus har også nogle faldgruber, som kan forhindre de gode intentioner i at blive fuldt ud realiseret.

iiINTERest og CICED inviterer til debat. Og god krydret indisk mad til at gå hjem på.

Deltagelse gratis, men tilmelding nødvendig.